"Wiedźmin 3. Dziki gon" jest wielkim sukcesem i to jest fakt. Ci, którzy tak jak ja nie mają wystarczająco mocnego komputera mimo wszystko mogą wcielić się w rolę zabójcy potworów. No, chyba, że chcą być np. Jaskrem.
Małe wprowadzenie dla osób niekoniecznie obeznanych z tematem gier fabularnych. RPG (role-playing game) to rodzaj gry towarzyskiej, w której gracze wcielają się w odtwarzane postacie. Cały świat istnieje tylko w wyobraźni uczestników, którzy mają osiągnąć założony cel zgodnie z zasadami zwanymi mechaniką gry. Rozwiniętą formą jest LARP (live acting role-playing), gdzie uczestnicy często się przebierają, a akcja dzieje się np. na otwartym terenie.
"Gra Wyobraźni" powstała w roku 2001. Jej autorami są Michał Marszalik, Maciej Nowak-Kreyer, Michał Studniarek oraz Tomek Kreczmar.
Przedstawiana przeze mnie książka (właściwie książeczka) to podstawowa wersja zasad dla graczy. Stanowi raczej zachętę do zapoznania się ze światem gier typu RPG niż typowy podręcznik dla prowadzącego sesje "mistrza gry".
Wewnątrz można znaleźć standardową zawartość - reguły, opisy typów postaci jakie mogą występować w grze (ich charakterystyka, umiejętności, moce itp.). Każda z nich jest opisana kilkoma zdaniami i współczynnikami określającymi maksymalne poziomy cech.
Reguły również określają zachowanie w trakcie walki, zarówno wręcz jak i bronią. Odpowiednio przygotowana mechanika pozwala na jednoznaczne określenie jaki będzie wynik starcia w określonej sytuacji. Cała reszta w opowieści zależy już od wyobraźni graczy :)
Na końcu można znaleźć przykładową sesję gry, jeżeli ktoś chciałby sprawdzić, czy taki rodzaj rozrywki mu pasuje. Jeżeli tak, to wtedy można poszukać pełnych zasad lub spróbować poznać inne światy, gdyż oferta gier naprawdę duża i osadzona w rozmaitych realiach (fantasy, postapo, Dziki Zachód). Kilka przykładowych ma swoje reklamy na ostatnich stronach.
Jednego tylko brakuje - nie ma opisów potworów, które istnieją w świecie Sapkowskiego. Ogranicza to trochę rozgrywkę, ale zawsze można sobie je wymyślić - w końcu to jest kwintesencja RPG.
Podsumowując - propozycja, dla chcących sprawdzić, czy RPG to coś dla nich.
Tytuł: Wiedźmin. Gra Wyobraźni.
Autor: Michał Marszalik, Maciej Nowak-Kreyer, Michał Studniarek, Tomek Kreczmar
Wydawca: Wydawnictwo MAG
Rok wydania: 2001
Stron: 120
Nie wiedziałam, że coś takiego istnieje! Dzięki!
OdpowiedzUsuńKupiłem kiedyś na wyprzedaży w empiku za złotówkę - inaczej też bym pewnie nie wiedział ;)
Usuń